Tuesday, November 29, 2005

Sembang-sembang - isu Wahabi

Dalam usrah lepas, kita sempat bangkitkan isu Wahabi ... bila timbul dakwaan meluasnya fahaman Wahabi di institusi-institusi pengajian tinggi di tanah air.. media tanah air menggambarkan perkembangan ini sbgai satu masalah yang serius kerana bimbang berlakunya penyelewengan atas agama khususnya di kalangan cendekiawan..

Fahaman wahabi seperti yang digambarkan oleh media ialah golongan yang meringankan amalan... mengambil mudah dalam ibadah.. tapi benarkah Wahabi ini menyeleweng dari agama?... sebelum kita label siapa salah siapa benar, penting utk kita kenal dulu siapa dan apa dia Wahabi yang disebut2 nih..

Istilah wahabi sebenarnya bukan istilah baku dalam literatur Islam. Dan pengindentifikasian wahabi kepada sebagian umat Islam pun kurang objektif.

Kata `Wahabi` bila kita runut dari asal katanya mengacu kepada tokoh ulama besar di tanah Arab yang bernama lengkap Syeikh Muhamad bin Abdul Wahhab At-Tamimi Al-Najdi (1115-1206 H atau 1703-1791 M). Beliau lahir di Uyainah dan belajar Islam dalam mazhab Hanbali. Belliau telah menghafal Al-Quran sejak usia 10 tahun. Dakwah beliau banyak disambut ketika beliau datang di Dir`iyah bahkan beliau dijadikan guru dan dimuliakan oleh penguasa setempat sat yaitu pangeran Muhammad bin Su`ud yang berkuasa 1139-1179. Oleh pangeran, dakwah beliau ditegakkan dan akhirnya menjadi semacam gerakan nasional di seluruh wilayah Saudi Arabia hingga hari ini.

Pokok ajaran Muhammad bin Abdul Wahhab Sosok Muhammad bin Abdul Wahhab menjadi pelopor gerakan ishlah (reformasi) yang muincul menjelang masa-masa kemunduran dan kebekuan berpikir pemikiran dunia Islam sekitar 3 abad yang lampau atau tepatnya pada abad ke-12 hijriyah. Dakwah ini menyerukan agar aqidah Islam dikembalikan kepada pemurnian arti tauhid (mengEsakan Allah) dari syirik dengan segala manifestasinya.

Sementara fenomena umat saat itu sungguh memilukan. Mereka telah menjadikan kuburan menjadi tempat pemujaan dan meminta kepada selain Allah. Kemusyrikan merajalela. Bid`ah, khurafat dan takhayyul menjadi makanan sehari-hari. Dukun, ramalan, sihir, ilmu ghaib seolah menjadi alternatif untuk menyelesaikan berbagai persoalan dalam kehidupan umat Islam.

Muhammad bin Abdul Wahhab saat itu bangkit mengajak dunia Islam untuk sadar atas kebobrokan aqidah ini. Beliau menulis beberapa risalah untuk menyadarkan masyarakat dari kesalahannya. Salah satunya adalah kitabuttauhid yang hingga menjadi rujukan banyak ulama aqidah.

Dakwah Muhammad bin Abdul Wahhab ini kemudian melahirkan gerakan umat yang aktif menumpas segala bentuk khurafat, syirik, bid`ah dan beragam hal yang menyeleweng dari ajaran Islam yang asli. Mereka melarang membangun bangunan di atas kuburan, menyelimutinya atau memasang lampu di dalamnya. Mereka juga melarang orang meminta kepada kuburan, orang yang sudah mati, dukun, peramal, tukang sihir dan tukang teluh. Mereka juga melarang tawassul dengan menyebut nama orang shaleh sepeti kalimat bi jaahi rasul atau keramatnya syiekh fulan dan fulan.

Dakwah beliau lebih tepat dikatakan sebagai dakwah salafiyah. Dakwah ini telah membangun umat Islam di bidang aqidah yang telah lama jumud dan beku akibat kemunduran dunia Islam. Mereka memperhatikan pengajaran dan pendidikan umum serta merangsang para ulama dan tokokh untuk kembali membuka literatur kepada buku induk dan maraji` yang mu`tabar, sebelum menerima sebuah pemikiran.

Mereka tidak mengharamkan taqlid (amalan ikutan) namun meminta agar umat ini mau lebih jauh meneliti dan merujuk kembali kepada nash dan dalil dari Kitabullah dan sunnah Rasulullah SAW serta pendapat para ulama salafus shalih.

Jadi, yang perlu kita ambil iktibar sekarang ialah membersihkan amalan kita daripada bid'ah dan taqlid buta.. sebab masyarakat Islam sekarang ni kebanyakannya beramal dengan kebiasaan .. sehingga menyebabkan mereka taksub dengan sesuatu amalan sedangkan ia tidak ada dalam syariat juga bukan dari sunnah Rasulullah.. yang paling kita takuti jika amalan itu bertentangan dengan syariat .. na'uzubillahi min zalik (semoga Allah menjauhkan kita daripadanya)..

Kembali semula pada al-Quran dan sunnah .. itulah penyelesaiannya... macam mana nak tahu mana salah mana betul?.. kenalah usaha belajar, tambah ilmu ... biarlah kita beramal dengan ilmu.. jangan taqlid buta je.

(kalau ada pape tak faham tanye ye..)
Posted by author at 10:55 PM
Archives
October 2005
November 2005
December 2005
January 2006
February 2006
April 2006
July 2006
November 2006
May 2008
Recent Posts
Tiada kompromi atas aqidah : Tafsir Al-Kafirun
Muslim - mencari pulang harta paling bernilai yang...
Tafsir Al-Imran 1~15
Ukhuwwah - hati dan jiwa yang ditautkan dengan aqidah
Terima kasih anak-anak ummi..
Meh anak2..balik raya umah ummi!
Dermawan Makin Kaya
CINTA
Salam Lebaran
break
Hafazan


Surah An-Naba' : Saad al Ghamidi


Surah An-Naazi'aat : Saad al Ghamidi


Surah 'Abasa : Saad al Ghamidi


Surah At-Takwir : Saad al Ghamidi


Surah Al-Infithaar : Saad al Ghamidi


Surah Al-Muthaffifin : Saad al Ghamidi


Surah Al Insyiqaaq : Saad al Ghamidi


Surah Al Buruuj : Saad al Ghamidi


Surah Ath Taariq : Saad al Ghamidi


Surah Al A'laa : Saad al Ghamidi


Surah Al Ghaasyiyah : Saad al Ghamidi


Surah Al Fajr : Saad al Ghamidi


Surah Al Balad : Saad al Ghamidi


Surah Asy-Syams : Saad al Ghamidi


Surah Al Lail : Saad al Ghamidi


Surah Adh Dhuhaa : Saad al Ghamidi


Surah Al Insyirah : Saad al Ghamidi


Surah At-Tiin : Saad al Ghamidi


Surah Al 'Alaq : Saad al Ghamidi


Get awesome blog templates like this one from BlogSkins.com